Wydrukuj | Historia kolei w Sudetach | Strona główna

Głuchołazy (Ziegenhals) - Jindřichov ve Slezsku (Hennersdorf)

Głuchołazy (Ziegenhals) na mapie kolejowej (1900)
Głuchołazy z pociągiem osobowym i SM42 w roku 1999
glucholazy_1900.gif (21388 bytes) Glucholazy_SM42a.jpg (28809 bytes)

Towarzystwo MSCB (Mährisch Schlesisch Central Bahn) skończyło budowę trasy do Jindřichova ve Slezsku (Hennersdorf) 1 X 1872 i uruchomiła przewozy na całym odcinku Olomouc - Krnov - Jindřichov. To jeden z niewielu przypadków, kiedy po stronie CK monarchii trasa osiągnęła granicę wcześniej niż po stronie Prus. Przyczyną były trudności w wyznaczaniu trasy po pruskiej stronie. Do połączenia doszło 1 XII 1875. W momencie uruchomienia ruchu na trasie gotowe były dworce w Albrechticích, Jindřichovie, a także przystanek w Třemešnej. W Třemešnej w 1898 roku nastąpiła zmiana statusu z przystanku na dworzec przy okazji uruchomienia kolejki wąskotorowej do Osoblahy. Zmiany nie ominęły też stacji w Jindřichově. W 1881 roku zlikwidowano parowozownię, w 1906 przybyły dwa tory stacyjne, w 1911 obrotnica, a w 1913 przebudowano budynek. Na początku ruch na trasie był bardzo mały - 2 pary pociągów osobowych dziennie. W 1886 były to już 4 pary. W 1899 poprowadzono pierwszy pociąg turystyczny pomiędzy Opavą a Dolní Lipovą.

Najintensywniejszy ruch, tak jak i na pozostałych śląskich przejściach, zanotowano w niesławnych czasach, gdy Sudety należały do Niemiec, w czasach II wojny światowej - 2 pociągi pospieszne, 3 przyspieszone, 8 osobowych. M. in. pospieszny nr D 291/292 Berlin - Głuchołazy - Krnov - Opava, zestawiony aż z ośmiu wagonów i ciągnięty na tym odcinku lokomotywą serii 77.3 DR (354.1 ČSD) lub 77 DR. Dla ułatwienia ruchu w Krnovie utworzono łącznik między trasą na Jindřichov i Opavę, która prostopadle krzyżowała się z trasą z Krnova do Głubczyc.

Jindrichov_1900.jpg (46019 bytes)

Město Albrechtice (Olbersdorf) w roku 1905

Koniec II wojny światowej oznaczał katastrofę i dla tej trasy. Tylko między Jindřichovem a Třemešną linia była zatarasowana 126 wykolejonymi wagonami, zniszczone były także 4 mosty. Ruch wznowiono 28 X 1945 do Jindřichova z kierunku od Krnova. Państwo czechosłowackie dążyło do przywrócenia ruchu tranzytowego przez Głuchołazy, aby odnowić połączenia z obszarem Jeseníka, jednakże strona polska nie była w stanie tej przejętej trasy naprawić - ruch przez granicę przywrócono dopiero w roku 1948. Ale tylko jako tranzyt, przejście graniczne do dziś nie zostało otwarte. Warto tu wspomnieć opis tranzytu z czasów komunistycznych - dwóch bratnich państw, jako kontrast między pierwszą reubliką a teraźniejszoscią. Pociąg z Jindřichova stawał na granicy w oświetlonej i ogrodzonej strefie, jak na granicy z obcym, kapitalistycznym państwem, wchodzili polscy pogranicznicy z bronią na ramieniu, w Głuchołazach podczas postoju na stacji wychodzili z pociągu i pilnowali na peronie, a przy przekraczaniu granicy w kierunku Mikulovic znów postój, gdzie uzbrojona grupa opuszczała pociąg. Dziś znów jeździ się bez dozoru i zatrzymywania - tylko liczba pociągów zmniejszyła się ze względu na mniejsze zainteresowanie podróżnych i koszty przejazdu tranzytem. Zostały przyspieszone pociągi do Jeseníka prowadzone wagonami motorowymi serii 843. Na ponowne otwarcie przejścia granicznego wciąż się czeka.

Š Milan Černohorský, parostroj
Tłumaczenie: Wojtek Michalski, korekta: Filip Karoński
Wszelkie uwagi co do treści i tłumaczenia mile widziane.
ostatnia aktualizacja 27 XI 1999, tłumaczenia: 16 XI 2000