Poradnik dla podróżujących po Czechach
Edycja 2014.1

Co nowego od wersji 2013.1?

Data ostatniej aktualizacji: 21-12-2013 22:02

Roczna aktualizacja taryf dla rozkładu 2013/2014.

1. Słowem wstępu

Jadąc z Polski do Czech należy przygotować się na zaprzestanie używania słowa "tragicznie" w odniesieniu do komunikacji publicznej, do czego zdążyli nas przyzwyczaić polscy przewoźnicy kolejowi (autobusowi zresztą też). Czechy posiadają bardzo gęstą sieć kolejową, uzupełnioną równie rozbudowaną siecią połączeń autobusowych. Pociągi dojeżdżają do wielu nawet niewielkich miejscowości (zwłaszcza w północnym regionie), nawet do takich typowych "końców świata". Pociągi jeżdżą w miarę często i są skomunikowane ze sobą. A jak już do danej miejscowości pociąg nie dojeżdża, zawsze można dojechać publicznym autobusem, które też działają znacznie lepiej niż u nas. Autobusy jeżdżą często i naprawdę wszędzie, fakt - często tylko w dni powszednie i tu trzeba uważać. Też nie są drogie, a rozkłady jazdy są bardzo czytelne - wyszczególniony jest każdy przystanek, przez który przejeżdża autobus oraz godzina, o której tam jest.

Uzupełnieniem jest bardzo dobry serwis mapowy http://amapy.centrum.cz/. Wyświetla on przystanki autobusowe i stacje kolejowe, na które można kliknąć i bezpośrednio wyszukać połączenie do interesującego miejsca.

Internetowy rozkład jazdy to cudo na kiju. Jest w nim wszystko. W okienku Jízdní řád wybieramy typ połączenia, domyślnie jest ustawiony na Vlaky + autobusy (pociągi i autobusy). Można to zmienić m.in. na:

  • vlaky - pociągi
  • kombinace - połączenie różnych środków transportu
  • lub komunikację miejską poszczególnych miast.

System zniżek na czeskich kolejach jest bardzo rozbudowany, więc aby nie zniechęcać potencjalnych podróżnych, ich opis rozbiłem na trzy części: punkt 5 obejmuje podstawowe, najczęściej używane zniżki, które nie wymagają wystawiania żadnych dodatkowych dokumentów; punkt 6 - bilety sieciowe, zniżki weekendowe itp.; punkt 7 opisuje te bardziej "zaawansowane". Serwis Kolei Czeskich obejmuje gwarację połączenia zastępczego w przypadku, gdybyśmy stracili ostatnie skomunikowanie.

Niniejszy tekst odnosi się do zniżek oferowanych przez České dráhy, głównego przewoźnika kolejowego w Czechach. Są jednak linie w całości obsługiwane przez prywatnych przewoźników, gdzie zniżki oferowane przez ČD wcale nie muszą obowiązywać. O bilety jednorazowe nie musimy się martwić, komputer w kasie wyliczy go na zasadzie cena za odcinek na ČD (z ewentualnymi zniżkami) + cena za odcinek obsługiwany przez prywatnego przewoźnika. Bilety sieciowe mogą, ale nie muszą obejmować innych przewoźników.

Prywatni przewoźnicy Praha - Ostrava
Sprawa uznawania biletów komplikuje się na trasach obsługiwanych przez więcej niż jednego przewoźnika. W tej chwili dotyczy to relacji Praha - Ostrava, gdzie ČD mają konkurencję w postaci pociągów IC RegioJet i LeoExpress. Obowiązuje tam cena globalna, a bilety ČD nie są honorowane. Wyszukiwanie połączeń i zakup biletów na IC RegioJet - http://www.studentagency.cz/; LeoExpress - http://le.cz/.

Administracyjnie Republika Czeska podzielona jest na kraje (odpowiedniki mniej więcej naszego województwa). Wiele sieciowych ofert regionalnych ograniczonych jest do wskazanego kraju, stąd termin ten będzie się wielokrotnie w Poradniku pojawiał.

Kupno biletów przez Internet oraz smartfona

W internetowym sklepie ČD (http://www.cd.cz/eshop/) można teraz kupić bilety na wszystkie pociągi, włącznie z osobowymi. Bilet nie jest powiązany z konkretnym pociągiem. Można kupić bilet na połączenie z przesiadkami.

Aktualna oferta obejmuje następujące bilety krajowe:

  • jednorazowe (w tym ze zniżką grupową i powrotną)
  • j/w, z miejscówką na SC (i fakultatywną miejscówką na inne kategorie pociągów),
  • same miejscówki,
  • SONE+/ČD Net
  • dla psa/na bagaż
  • niektóre relacje międzynarodowe

Bilety sieciowe z eShopu nie są ważne na trasach innych przewoźników i za granicą (ogranicza to np. użyteczność "internetowego" SONE+)

Aby skorzystać ze sklepu, należy najpierw się zarejestrować, podając imię, nazwisko, nr dowodu osobistego/paszportu (tylko jego część zawierającą cyfry), proponowany login i hasło, ważny adres e-mail. Po stworzeniu konta wyszukujemy interesujące nas połączenie i dodajemy do koszyka. Po zebraniu wszystkich interesujących nas biletów można przejść do płatności kartą płatniczą. Działa choćby zwykła karta Visa Electron mBanku.

Bilet wyświetla się w przeglądarce, otrzymujemy go także jako plik PDF na adres e-mail. Należy go wydrukować i zabrać ze sobą, pamiętając, że należy mieć przy sobie dowód tożsamości, którego numer podaliśmy przy kupnie.

Sklep oferuje też w promocyjnych cenach bilety międzynarodowe, w tym do Polski (SporoTicket Polsko na pociąg EuroCity na trasie Warszawa-Praha oraz na połączenia z przesiadkami Praga-Wrocław przez Lichkov). Bilety międzynarodowe można kupić tylko w relacji Czechy - (kraj) - Czechy, lub z Czech za granicę. Nie ma możliwości zakupu biletu z zagranicy do Czech.
Warunkiem uznania biletu powrotnego jest też oznaczenie pierwszego biletu ("tam") na terytorium Czech przez konduktora.

Nowością jest możliwość zakupu biletów przez smartfona, bez konieczności wydruku. Można kupować bilety z przesiadkami, bez powiązania z konkretnym pociągiem. Wystarczy wejść na www.cd.cz - system sam zaproponuje specjalną wersję portalu dla telefonów komórkowych.

Zmiany w rozkładzie jazdy pociągów

Ze względu na roboty torowe, przed wyjazdem warto się upewnić, czy po drodze nie czekają jakieś niespodzianki typu "planowane opóźnienia" czy zastępcza komunikacja autobusowa (raczej lokalne przejazdy). Polecam wyjątkowo przejrzysty serwis polski, oraz serwis czeski.

Informacje o usługach dostępnych na stacjach

Chcąc sprawdzić, czy na danej stacji mamy do dyspozycji usługi typu przechowalnia bagażu, możliwość płatności kartą czy w euro, dostępność dla osób niepełnosprawnych itp., należy wejść na stronę http://www.cd.cz/cd-online/stanice.php. Do wyboru są dwie opcje wyszukiwania:

  • podajemy konkretną stację - wyświetla się lista dostępnych na niej usług,
  • podajemy typ żądanej usługi (np. Platba w eurech) i opcjonalnie region - wyświetla się lista wszystkich stacji spełniających te kryteria.

Do spisu treści

2. Jak dostać się na sieć Kolei Czeskich?

Wyłącznie pociągiem (Pociąg) jest to możliwe przez aktualnie czynne przejścia kolejowe:

  • Międzylesie-Lichkov
  • Zebrzydowice-Petrovice u Karviné (tylko PKP Intercity),
  • Chałupki-Bohumín (jeden pospieszny nocny PKP Intercity - sypialne/kuszetki),
  • Mikulovice/Jindřichov ve Slezku-Głuchołazy,
  • Lubawka - Královec (w sezonie letnim),
  • Jakuszyce - Harrachov (całorocznie).

Autobusem Bus lub pociągiem Pociąg z polskiej strony, dalej na piechotę do najbliższej stacji po czeskiej stronie:

  • Powiat zgorzelecki/Okolice Liberca. Pociąg Przez Niemcy do Gorlitz, potem pociągiem do Zittau (OEDG). Z Zittau dwie możliwości: albo do Liberca (stamtąd już łatwo np. w Góry Izerskie), albo w stronę Parku Narodowego Czeska Szwajcaria (Varnsdorf, Rumburk). Świetny sposób na podróż w tamte rejony i - co najważniejsze - tani (z biletem Euro-Nysa za 25 zł).
  • Powiat zgorzelecki/Černousy. Bus do Zawidowa, przejście graniczne Zawidów-Habartice. Dość daleko, przejście w sumie bez większego znaczenia praktycznego.
  • Powiat lubański/Nové Město pod Smrkem. Bus do Świeradowa Zdroju-Czerniawy, przejście graniczne Czerniawa Zdrój - Nové Město pod Smrkem. Przystanek PKS niedaleko przejścia, dokąd jeżdżą autobusy np. do Lubania. Przejście atrakcyjne dla turystów zmierzających w Góry Izerskie.
  • Powiat jeleniogórski/Harrachov. Pociąg Całoroczne pociągi przez najwyżej położony przystanek w Polsce - Jakuszyce. Rozkład jazdy i szczegóły odprawy biletowej na stronach przewoźnika GW Train Regio (d. Viamont) (http://www.gwtr.cz/jizdni-rady).
  • Powiat kamiennogórski/Královec. Bus z Kamiennej Góry do Lubawki. Do Kamiennej Góry można się dostać autobusem spod dworców kolejowych Sędzisław i Marciszów. W okresie wakacyjnym już tradycyjnie jeżdżą pociągi do Trutnova.
  • Powiat wałbrzyski/Meziměstí. Pociąg do Wałbrzycha, stamtąd busem do Mieroszowa na granicę (przystanek autobusowy Golińsk granica, 5 zł - 2010 r.). Przejście drogowe Golińsk - Starostín. Do stacji ok. 2 km od granicy.
  • Powiat kłodzki/Broumov. Autobus do Tłumaczowa, tam przejście drogowe Otovice - Tłumaczów i autobusem z Otovic do Broumova. Autobusów jest sporo, ale jak to w Czechach - większość w dni robocze. W Broumovie sytuacja się już (po czesku) normalizuje - pociągi mniej więcej co godzinę. Dworzec autobusowy w Broumowie jest zaraz przy stacji kolejowej. Obecnie bez większego znaczenia praktycznego.
  • Powiat kłodzki/Náchod. Pociąg do do Kudowy Zdrój, przejście drogowe Kudowa Słone - Náchod. Idzie się ponad godzinę, ale możliwy dojazd do granicy taksówką lub busem za parę złotych. Z Kudowy do Náchodu kursują autobusy, średnio co dwie godziny. W Kudowie autobusy odjeżdżają z ul. 1 Maja (pętla autobusowa) i przez Náchod Kaufland, Náchod Běloves dojeżdżają do dworca kolejowo-autobusowego (niektóre jadą dalej przez Staré Město do pętli Náchod Bražec). Koszt 14 Kč. Rozkład jazdy na czeskiej wyszukiwarce. Przewoźnik należy do regionalnego systemu taryfowego Iredo, dlatego można od razu zakupić bilet zintegrowany ważny w autobusach i pociągach, np. bilet do Hradca Kralove z Kudowy.
  • Powiat nyski/Mikulovice/Jindřichov ve Slezku. Autobus do Głuchołaz, a tam na piechotę lub "komunikacją miejską" dojeżdżamy na dworzec główny, gdzie wsiadamy w jeden z czeskich pociągów jadących tranzytem przez Głuchołazy.
  • Powiat głubczycki/Krnov. Przejście graniczne drogowe Krnov - Pietrowice Głubczyckie.
  • Powiat raciborski/Bohumín. Pociąg/Autobus Duża stacja, osiągalna przez przejście Chałupki - Bohumín. Całkiem niezły sposób na dostanie się w rejon Ostravy. Niestety tylko 1 para pociągów transgranicznych dziennie i to kuszetki, częściej za to są pociągi kończące bieg w Chałupkach. Stamtąd na piechotę do granicy (ok. 20 min normalnym tempem), dosłownie zaraz za mostem granicznym w lewo jest przystanek autobusowy Bohumín,Starý Bohumín,nám.Svobody, skąd najrzadziej co godzinę (w dni powszednie w szczycie co 20-30 min) jeździ autobus na stację w Bohumínie (Bohumín,Nový Bohumín,žel.st.).10 min jazdy, 10 Kč. Dokładne czasy w internetowym rozkładzie - dlatego podaję nazwy przystanków.
  • Powiat cieszyński/Cieszyn. Autobus. Przejście granicy na piechotę: do Cieszyna można się dostać z Bielska-Białej PKS-em lub busem mniej więcej co godzinę (w dni robocze nawet co pół godziny), natomiast z Krakowa (przez Wadowice i Bielsko-Białą) PKS-y lub busy (z RDA) jeżdżą najrzadziej co 2 godziny. Czas jazdy z Bielska do Cieszyna wynosi od 45 min. do 1h, natomiast z Krakowa - od 2 h 40 min. do 3 h. UWAGA! Ostatni PKS z Cieszyna do Krakowa odjeżdża wcześnie, bo o 19:40, zatem trzeba być w Czeskim Cieszynie już ok. 19:15. Aby dostać się na dworzec kolejowy w Czeskim Cieszynie należy z dworca PKS w polskim Cieszynie iść prosto pod górę ulicami: Bobrecką, Garncarską na Górny Rynek, skręcić w lewo w ul. Wyższa Brama, a następnie zaraz w prawo na pl. Wolności, potem już cały czas prosto na dół przez pl. Słowackiego, ul. 3 Maja, Most Wolności (granica), ul. Strzelniczą (wychodzi się wprost na dworzec ČD). Spokojnym tempem trasę przechodzi się w 25-30 minut. (M.G. - z e-maila).

Do spisu treści

3. Jak oszczędniej pojechać do Czech pociągiem

Bilet międzynarodowy czy przejazd "kombinowany" (z przejściówką)?

Ceny biletów międzynarodowych są zazwyczaj dość wysokie. Można jednak skorzystać z następującego sposobu (istotnego zwłaszcza dla ludzi, którzy mają zniżki w Polsce; jeśli do tego podróżują w co najmniej dwuosobowej grupie, to już w ogóle super):

  1. Kupuje się bilet do ostatniej stacji po polskiej stronie granicy,
  2. U konduktora w pociągu transgranicznym kupuje się bez dopłat przejściówkę, która kosztuje 8 PLN (jeśli kupowana w Polsce)/równowartość 2 EUR (jeśli kupowana w Czechach). W Czechach taką przejściówkę można dodatkowo kupić w kasie.
  3. Na pierwszej stacji w Czechach, jeśli postój jest długi, można wysiąść i kupić bilet w kasie. Gdy jest inaczej, trzeba zgłosić konduktorowi brak biletu, a on go wypisze za dopłatą 40 Kč. W odróżnieniu od polskich przewoźników opłata jest pobierana za każdą odprawioną osobę, a nie za wypisanie blankietu.
    Bilet kupuje się od razu do stacji docelowej (niezależnie od przesiadek).

Przejściówki są dostępne w relacji Międzylesie - Lichkov dla pociągów spółki Przewozy Regionalne. W pozostałych relacjach obsługiwanych przez Przewozy Regionalne nie ma przejściówek i wygląda to tak:

  • Głuchołazy - są zwykłym punktem taryfowym w Czechach (czyli można kupić czeski bilet z/do Głuchołaz),
  • Lubawka - bilety kupione do Lubawki ważne są do stacji Královec,
  • Jakuszyce - polski bilet do punktu Jakuszyce Granica Państwa jest ważny do Harrachova.

W pociągach wyższych kategorii PKP Intercity przejściówki nie są teoretycznie ważne, trzeba w kasie międzynarodowej kupić bilet na odcinek graniczny (np. czy Zebrzydowice - Bohumin). Ten jest jednak nieprzyzwoicie drogi - 7,60 EUR za odcinek 1-10 km. Na stronie Kolei Czeskich pojawiła się informacja, że w relacji Petrovice u Karviné - Zebrzydowice można na stacji Bohumín i Karviná hl.n. kupić bilet za 30 Kč w jednym kierunku, dzieci i psy za 16 Kč - pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne. Nie sprawdałem tego, nie wiem też czy i jak takie coś można kupić w Polsce.

Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że bilet "kombinowany" będzie tańszy niż międzynarodowy, ale są wyjątki. Bilety na dłuższe trasy dla ludzi nie posiadających w Polsce zniżek mogą wyjść niewiele drożej, zwłaszcza, jeśli powrót jest tą samą trasą. Należy dowiedzieć się o aktualną cenę takiego biletu w kasie międzynarodowej (lub infolinii PKP Intercity 0 801 022 007, +48 422 055 007, infoeuropa@intercity.pl), przeliczyć sobie koszt przejazdu kombinowanego (według punktu 6) i porównać.

Dobrze jest obadać aktualne oferty specjalne PKP IC w komunikacji międzynarodowej, i to wcale niekoniecznie tylko te "oczywiste". Jadąc np. na trasie Warszawa-Olomouc opłaca się kupić bilet SparDay Warszawa-Praha i po prostu nie wykorzystać go na trasie Olomouc-Praha. Nawet podróż w jedną stronę Warszawa-Bohumín będzie się opłacać np. z biletem... Warszawa-Wiedeń (parę euro, ale zawsze coś).

Dla porządku w punkcie 8 przedstawiam szczegóły zniżek "niekombinowanych", obowiązujących w komunikacji międzynarodowej Polska-Czechy. Takie bilety sprzeda każda kasa międzynarodowa. Tam podałem też przykładowe ceny biletów.

Bilety od/do punktu granicznego

Bilety do punktu granicznego (Gr.) w Czechach są czymś normalnym, w Polsce różnie z tym bywało. Ale podobno teraz nie ma takich ograniczeń, jednak nie mam z tym osobistych doświadczeń. Sposób ma jedną zaletę dużą zaletę - jest niezależny od przejściówek, ale również i wadę. Jakkolwiek teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie wystawienia biletu w Polsce do punktu granicznego, to niektóre kasjerki (a może nawet, niestety, większość) nie chce ich sprzedawać i trzeba się wykłócać o swoje.

  1. Kupujemy bilet na odpowiedniego polskiego przewoźnika do punktu granicznego (Międzylesie Gr., Zebrzydowice Gr., Chałupki Gr.), z uwzględnieniem wszystkich przysługujących zniżek czy ofert specjalnych.
  2. Od konduktora czeskiego wykupujemy bilet od punktu granicznego do stacji docelowej, z uwzględnieniem zniżek, za dopłatą 40 Kč od osoby.

Oferty krajowe spółki Przewozy Regionalne, atrakcyjne z punktu widzenia podróżujących do Czech

W Przewozach Regionalnych (w przeciwieństwie do Intercity) mamy do wyboru naprawdę szereg dobrych taryfowych ofert międzynarodowych. Wszystkie opisane są na stronie przewoźnika, poniżej pokrótce je omówiłem.

Bilet turystyczny uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów w pociągach uruchamianych przez spółkę Przewozy Regionalne, od godz. 18:00 w dniu roboczym poprzedzającym bezpośrednio kolejno po sobie następujące dni wolne od pracy, do godz. 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po tych dniach. Ważny do pierwszej stacji za granicą, bilety uznawane są w pociągach osobowych Arriva RP, KD, KŚ i KW! Cena: pasażerowie jeżdżący tylko pociągami REGIO (osobowymi) płacą 45 zł, a podróżujący wszystkimi pociągami uruchamianymi przez Przewozy Regionalne - 79 zł. Cena biletu na przewóz roweru wydanego do biletu turystycznego wynosi 7 zł.

Przejazdy małych grup (2-4 osób) są możliwe w ofercie o jakże chwytliwej nazwie marketingowej "Ty i raz, dwa, trzy". Oferta przeznaczona dla grupy od 2 do 4 osób. Pierwsza osoba kupuje bilet normalny lub z przysługującą ustawową zniżką, a pozostałe tańsze o 30%.

REGIOKarnet to imienny bilet uprawniający do wielokrotnych przejazdów pociągami w trzech dowolnie wybranych dniach, w ciągu dwóch kolejnych miesięcy od daty kupna lub wskazanej przez pasażera na karnecie.
Cena: REGIO Karnet jest dostępny w dwóch wersjach: w wariancie wyłącznie na pociągi REGIO (osobowe) w cenie 75 zł, natomiast w wersji na wszystkie pociągi Przewozów Regionalnych kosztuje 129 zł. Obydwa warianty biletów uznawane są w pociągach Ksobowych Arriva RP, KD, KŚ i KW, a także można go wykorzystać na podróż (w obu kierunkach) od granicy do niemieckich miejscowości: Löcknitz, Tantow, Görlitz, Forst, Küstrin Kietz lub Frankfurt nad Odrą, a także na odcinkach na granicy polsko - czeskiej: Lichkov Gr. – Lichkov, Bohumín Gr. – Bohumín oraz tylko w kierunku z Polski do Czech na odcinkach: Lubawka - Kralovec oraz Szklarska Poręba Jakuszyce - Harrachov.

Bilet Turystyczny + Czechy

Bilet turystyczny + Czechy umożliwia podróżowanie w Polsce pociągami regionalnymi PR, KD i Arriva RP oraz pociągami Kolei Czeskich i GW Train Regio (d. Viamont) po wybranych trasach naszego południowego sąsiada. Szczegóły oferty, w tym mapy z zakresem obowiązywania oferty, na stronach Przewozów Regionalnych.

Bilet można kupić zarówno w kasie biletowej, jak i w pociągu. Dostępny jest w dwóch wersjach. Pasażerowie jeżdżący w Polsce tylko pociągami REGIO płacą 55 zł, a podróżujący pociągami REGIO, interREGIO i REGIOekspresami - 89 zł. Można dokupić bilet na przewóz roweru ze zryczałtowaną ceną 10 zł.

Obydwie wersje biletu upoważniają do przejazdów w 2 klasie wszystkich pociągów ČD i GW Train Regio (za wyjątkiem SuperCity, gdzie obowiązkowa jest dopłata z rezerwacją miejsca).

Jest to bardzo atrakcyjna oferta, na przykład na weekend z Wrocławia do Pragi można pojechać z biletem za 55 zł, dokupując tylko odcinek Pardubice-Praha i z powrotem za niecałe 200 Kč! Przykład tutaj.
Odpowiednik Biletu Turystycznego w Czechach to Skupinová víkendová jízdenka+Polsko - dawne SONE+ (czytaj tutaj).

Bilet Czechy+

Mało znana oferta Czechy+ jest skierowana do podróżnych, którzy posiadają ważny bilet na przejazd pociągiem PR do/od stacji granicznej na kolejowym przejściu granicznym z Republiką Czeską i zamierzają korzystać z przejazdów pociągami w Czechach.

Za 19 zł do biletów jednorazowych wydanych do wybranej stacji granicznej, odpowiednio: Międzylesie, Szklarska Poręba Jakuszyce lub biletu sieciowego imiennego (w tym REGIOKarnetu) można nabyć bilet Czechy +. Bilet jest ważny w dniu zakupu. Podróż na podstawie biletu należy ukończyć do godz. 24.00 w danym dniu ważności.

Bilet Czechy + łącznie z biletem do niego wydanym jest ważny w kl. 2 na przejazdy pociągami PR od/do stacji granicznej na kolejowym przejściu granicznym z Republiką Czeską do punktu granicznego a także w pociągach uruchamianych w Czechach na wybranych trasach przez ČD oraz GW Train Regio (d. Viamont) a.s. (zakres obowiązywania analogicznie do Biletu Turystycznego+Czechy).

RegioSpecjal Czechy, czyli do Pragi bez kombinowania

Oferta REGIO Specjal Czechy jest dostępna wyłącznie przy odprawie w Polsce (sprzedaż przez Internet: www.biletyregionalne.pl). Bilety w ofercie "REGIO Specjal Czechy" wydawane są zarówno na przejazd jednorazowy, jak również "tam i z powrotem" z Polski, w 2 klasie wybranych pociągów relacji Kłodzko/Wrocław - Praga/Pardubice. Przykładowy cennik:

  • Wrocław - Praha przez Pardubice – 79 PLN, 
  • Wrocław – Pardubice - 49PLN 
  • Kłodzko – Praha– 69 PLN, 
  • Kłodzko - Pardubice – 39 PLN, 

Bilet Euro-Nysa

Jednodniowy bilet sieciowy, przeznaczony dla każdego. Ważny na szeregu linii kolejowych i autobusowych w Polsce, Czechach i Niemczech. Zakres ważności biletu tutaj. W Polsce bilet można kupić we wszystkich kasach PR na terenie Dolnego Śląska i niektórych kasach autobusowych. Po polskiej stronie umożliwia jazdę pociągami w klasie 2 pociągów spółki Przewozy Regionalne na odcinkach pomiędzy granicą państwa w Zgorzelcu i Bolesławcem (przez Węgliniec), a także pomiędzy Węglińcem a granicą państwa w Szklarskiej Porębie Jakuszycach (przez Lubań i Jelenią Górę). Ponadto można z nich korzystać w pociągach Kolei Dolnośląskich na trasach Bolesławiec - Zgorzelec, Zebrzydowa - Lwówek Śląski oraz Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna oraz w autobusach: PKS Bolesławiec, PKS Jelenia Góra, PKS Lubań i PKS Zgorzelec oraz w pojazdach komunikacji miejskiej w Bolesławcu. Bilety wydane przez przewoźników autobusowych są również honorowane w pociągach.

Bilet ten można kupić we wszystkich trzech krajach, pod następującymi nazwami handlowymi: Euro-Nysa (Polska - 25 zł), LIBNET+ (Czechy - 160 Kč), Euro-Neisse (Niemcy - 10 Euro). Warianty grupowe - do 5 osób: Polska - 75 zł, Czechy - 320 Kč, Niemcy - 20 Euro. Termin ważności biletu rozpoczyna się w dniu wskazanym przez nabywcę i kończy o godz. 4.00 dnia następnego.

Bilet można kupić w dniu wyjazdu bądź z jednodniowym wyprzedzeniem (a nie z dwudniowym, jak twierdzą w PKP; komputer kasowy nie chciał wydać z takim wyprzedzeniem).
Bilety można kupić we wszystkich kasach Przewozów Regionalnych oraz Kolei Dolnośląskich oraz u konduktorów tych przewoźników.

Przewóz rowerów z biletem Euro-Nysa: Aktualnie Przewozy Regionalne umożliwiają zakup biletu na rower do Euro-Nysy za 10 zł. Jadąc z Czech, dopłatę do biletu nabywamy za 90 Kč.

Tak wyglądają poszczególne wersje biletów:

Dalsze informacje:

Bilet EURO-NYSA zapewne będzie najkorzystniejszą ofertą na podróż pociągiem w rejony polsko-czesko-niemieckiego pogranicza.

Do spisu treści

4. Taryfa podstawowa

Kategorie pociągów
Czesi nie posiadają oddzielnej taryfy na pociągi osobowe (Os), przyspieszone (Sp), pospieszne (R), ekspresy (Ex), InterCity (IC), EuroCity (EC). Niezależnie od tego, jakim pociągiem jedziemy, cena przy zakupie biletu w taryfie podstawowej (základní jízdné) jest taka sama.
Ta zasada nie dotyczy pociągów SuperCity "Pendolino" (ceny globalne lub dopłaty) oraz ofert specjalnych / biletów sieciowych - różne wersje mogą obejmować różne pociągi.

Podstawową taryfę stanowi tzw.základní jízdné. Jest ono podstawą wyliczania wszelkich zniżek. Nie ma podziału na pasma, cenę stanowi się dla każdej odległości osobno. I tak: na odległości od 1 do 120 km jest cennik z "podziałką" co 1 km, 121. i każdy kolejny kilometr kosztuje 1,325 Kč. Tym sposobem cenę nalicza się aż do 600 km, wszystko co powyżej 600 km (na jednym bilecie) jest bez dodatkowych opłat.

Przykładowe ceny: 10 km - 22 Kč; 50 km - 75 Kč; 80 km - 115 Kč; 120 km - 168 Kč

Taryfa Kolei Czeskich nie jest - w przeciwieństwie do naszych przewoźników - progresywna (czyli w przeliczeniu na km płaci się mniej-więcej tyle samo, podczas gdy na PKP za krótkie odległości płaci się dużo, a za duże - względnie mało). W praktyce taka taryfa w Czechach oznacza przeciwieństwo polskiej - na krótsze trasy będzie tanio, na dłuższe - relatywnie drogo.

Gdyby - orientacyjnie - porównać taryfę czeską do polskiej, to przy odległościach do 50 km jest ona zbliżona lub niższa do naszej osobowej, aż do ok. 250 km jest wyższa od osobowej, ale niższa od pospiesznej, po przekroczeniu 250 km staje się nieco droższa od naszej taryfy pospiesznej. Pamiętajmy jednak, że primo - nie ma w Czechach rozróżnienia na kategorie pociągów, a secundo - że od taryfy obyčejné jízdné istnieje tyle dostępnych zniżek, że w praktyce korzysta z niego tylko nieliczny procent podróżnych. Oznacza to, że podróżowanie koleją w Czechach nie jest drogą imprezą.

Do spisu treści

5. Bilety jednorazowe - podstawowe zniżki na ČD

W tym i następnym punkcie przedstawiam wybrane oferty zniżkowe Kolei Czeskich, dostępne także dla Polaków. Nie jest to wszystko, ale pozostałe moim zdaniem mają dość ograniczoną grupę potencjalnych polskich odbiorców. Zainteresowanych wszystkimi zniżkami zapraszam na stronę http://www.cd.cz/. Poniższe opisy dotyczą jazdy 2. klasą, jeśli nie zaznaczono inaczej.

Bilet grupowy (Skupinová jízdenka)

Jedna z najciekawszych, a przy tym najprostszych zniżek ČD. Jedynym warunkiem przyznania zniżki jest ilość razem podróżujących osób - minimalnie 2, maksymalnie 30 osób (w momencie gdy osób będzie więcej, np. 40, będą oni odprawieni jako 2 grupy). Nie są potrzebne żadne dodatkowe dokumenty.

Wielkość zniżki wynosi 25% dla drugiej osoby i 50% dla trzeciej i każdej kolejnej. Przy zakupie biletu grupowego powrotnego zniżka jest jeszcze większa, (dodatkowo 5%), liczona jest bowiem nie od taryfy podstawowej, a od biletu ze zniżką powrotną.

Bilet powrotny (Zpáteční jízdenka)

Obowiązuje przy zakupie biletu tam i z powrotem. Oferta przeznaczona dla każdego. Wrócić musimy do godz. 24.00 na drugi dzień po zakupie biletu, bez względu na odległość. Wielkość zniżki wynosi 5%.
Zniżkę powrotną można połączyć ze zniżką grupową.

Promocje na bilety jednorazowe (Včasná jízdenka/Akční jízdenka)

W ofercie eShopu dostępne są oferty promocyjne - takie "SuperBilety" do wykorzystania zarówno w wybranych relacjach krajowych, jak i międzynarodowych, w tym do Polski. Można je kupić bezpośrednio w sklepie internetowym ČD.

Cena biletu SporoTiket zależy od zainteresowania (puli miejsc) oraz wyprzedzenia zakupu. Bez wgłebiania się w szczegóły, obowiązuje stara zasada "im wcześniej, tym taniej".

Planując podróż z wyprzedzeniem, bilety te mogą być bardzo korzystnym rozwiązaniem.

Akční jízdenka to z kolei oferta do zakupu w kasach, obowiązuje przy zakupie w kasie dla kilku relacji. Z ciekawszych - Praga-Brno.

Do spisu treści

6. Bilety sieciowe i regionalne

Bilety sieciowe i regionalne mogą być korzystną alternatywą dla biletów jednorazowych, nawet jeśli planujemy tylko podróż "tam i z powrotem". Warto więc zorientować się w ofercie biletów tego typu.

LIBNET+

Odpowiednik polskiej EURO-NYSY oraz niemieckiego EURO-NEISSE-TICKET. Szczegóły tutaj.

Skupinová víkendová jízdenka

Jednodniowe bilety sieciowe, ważne w 2. klasie wszystkich pociągów Českých drah oraz GW Train Regio (d. Viamont) i Vogtlandbahn GmbH na obszarze Republiki Czeskiej lub wybranego województwa (kraju). Na bilecie może podróżować maksymalnie 5 osób (w tym dwie osoby starsze niż 15 lat - co oznacza następujące kombinacje: 2 dorosłych - 3 dzieci, 1 dorosły - 4 dzieci, 5 dzieci). Bilet jest jednodniowy, ważny w sobotę, niedzielę lub święto (do 24.00 danego dnia). Sprzedają go wszystkie kasy i konduktorzy, można kupić w przedsprzedaży dwumiesięcznej. Jednorazowe dopłaty do 1. klasy nie są możliwe.

Bilet ten występuje w dwóch wariantach:

  • na całą sieć,
  • na obszar wybranego kraju.
Rodzaj Cena
Wariant sieciowy 650 Kč
Wariant regionalny 225-300* Kč
* cena zależy od kraju.

Skupinová víkendová jízdenka jest ważna do pierwszych stacji we wszystkich państwach graniczących z Republiką Czeską, ale tylko w pociągach osobowych.

W przypadku, gdy kupujemy bilet Skupinová víkendová jízdenka w pociągu u konduktora, a kasa biletowa na stacji jest czynna, pobierana jest spora dopłata za wystawienie biletu

Więcej informacji: www.cd.cz

Skupinová víkendová jízdenka+Polsko

Na bilecie tym można podróżować wg reguł zwykłego biletu Skupinová víkendová jízdenka również na części sieci kolei polskich, z tym że bilet ważny jest tylko w sobotę lub niedzielę, w święta już nie. W Polsce bilet jest ważny we wszystkich kategoriach pociągów uruchamianych przez spółki Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie na wybranych trasach.

Odpowiada Biletowi Turystycznemu+Czechy w Polsce. Bilet występuje w wariantach sieciowym oraz regionalnym (tylko wybrane kraje).

Rodzaj Cena
Wariant sieciowy 750 Kč
Wariant regionalny 325-350 Kč*
Dopłata za rower 60 Kč
*cena zależy od kraju

Więcej informacji: www.cd.cz

Celodenní jízdenka

Jednodniowe bilety sieciowe, ważne w 2. klasie wszystkich pociągów Českých drah oraz GW Train Regio (d. Viamont) i Vogtlandbahn GmbH na obszarze całej Republiki Czeskiej lub wybranego województwa (kraju). Występuje w wariantach sieciowym i regionalnym. Mapy tras z zakresem ważności biletu oraz cennikiem znajdują się na stronie www.cd.cz

Można zakupić na dowolny dzień tygodnia, także w przedsprzedaży. Do pierwszej stacji w Polsce można dojechać pociągami Os i Sp. Do pociągów z obowiązkową rezerwacją miejsc (SC Pendolino) należy zakupić miejscówki

Rodzaj Cena
Wariant sieciowy 550 Kč
Wariant regionalny (wybrany kraj) 150-225 Kč*
Tabela opłat. * - cena zależy od kraju

Celodenní jízdenka+Polsko

Dla wybranych krajów regionalną wersję biletu Celodenní jízdenka można zakupić w wersji "+Polsko", co upoważnia do przejazdu na wybranych liniach kolejowych w Polsce pociągami Przewozów Regionalnych i Kolei Dolnośląskich. Bilety "Celodenní jízdenka + Polsko" są wydawane wyłącznie elektronicznie w Czechach na wyjazd w dniu nabycia. Nie prowadzi się przedsprzedaży tych biletów.

Rodzaj Cena
Wariant regionalny (wybrany kraj) 250-275 Kč*
Tabela opłat. * - cena zależy od kraju

Więcej informacji: www.cd.cz

Karnety wieloprzejazdowe czesko-niemieckie

Istnieje sporo ofert, które można wykorzystać dla podróży pomiędzy Czechami i Niemcami. Są to bilety:

  • Skupinová víkendová jízdenka+Německo (kolejowy; działająca na podobnych zasadach co Skupinová víkendová jízdenka+Polsko)
  • Celodenní jízdenka+Německo (kolejowy; regionalny karnet Celodenní jízdenka rozszerzony o możliwości podróżowania w Niemczech)
  • LIBNET+ (kolejowo-autobusowy; odpowiednik omawianej wcześniej polskiej EURO-NYSY),
  • ErgoNet (kolejowo-autobusowy; odpowiednik LIBNET+ dla Euroregionu Egrensis - Karlovarský kraj i niemieckie rejony przygraniczne)
  • Labe-Elbe (kolejowo-autobusowy; odpowiednik LIBNET+ dla Ústeckého kraje i niemieckich rejonów przygranicznych)

Można dokupić bilety na rower. Szczegóły wszystkich ofert na stronie Kolei Czeskich.

Na trasie nr 089 Liberec - Zittau - Varnsdorf - Rybniště/Seifhennersdorf operuje równolegle z ČD przewoźnik Trilex (Vogtlandbahn), który uznaje bilety Libnet+/EURO-NYSA, Skupinová víkendová jízdenka, Skupinová víkendová jízdenka+Německo, Celodenní jízdenka+Německo ale na jednorazowy przejazd należy zakupić bilet od konduktora. Vogtlandbahn prowadzi pociągi osobowe (większość), ČD są operatorem przyspieszonych pociągów z Drezna (4 pary dziennie).

Więcej informacji: www.cd.cz

Do spisu treści

7. Zniżki "dla zaawansowanych"

In-Karta

In-Karta/Rail-plus przypomina kartę kredytową i stanowi "bazę" różnych usług i biletów, m.in. można na nią nagrać usługe IN25 (karta klienta dająca 25% zniżki na przejazdy) czy IN100 (bilet roczny na wszystkie pociągi). W Polsce próbą wdrożenia karty klienta podjęły Przewozy Regionalne (REGIOKarta), jednak jest to produkt technicznie dużo mniej zaawansowany niż In-karta.

Proces wydawania In-karty jest dużo bardziej skomplikowany niż w wypadku dawnych papierowych kart klienta, takich jak Karta Z. W dowolnej stacji wyposażonej w komputerową kasę (ich spis na stronie In-Karty) należy przedłożyć fotografię (kolorową, 35x45 mm), paszport/dowód osobisty i wypełnić formularz.

Karta jest gotowa do odbioru dopiero po ok. miesiącu. Na formularzu należy wpisać nazwę stacji, na której chcemy odebrać In-kartę (może być inna od tej, gdzie wypełnialiśmy formularz). In-Kartę z jedną z poniższych aplikacji można zamówić elektronicznie za pośrednictwem eShopu.

In-kartę musimy wyrobić tylko raz, a potem można dokupywać do niej różne usługi.

Więcej informacji: www.cd.cz, również po angielsku

IN25% usługa na In-karcie

Usługa dla In-karty, zastąpiła dawną kartę Z. Kosztuje 990 Kč (mniej dla osób w wieku 15-26 lat) i jest ważna przez 3 lata. Są też wersje na rok lub dwa. Karta opłaca się przy częstych, samotnych podróżach do Czech. Polski podróżny może też wykupić taką usługę, jest to komercyjna oferta ČD.

IN25 oferuje zniżki w wysokości 25% na 1 i 2 klasę, na bilety:

  • jednorazowe i powrotne,
  • odcinkowe,
  • na bilety międzynarodowe (RailPlus)

IN50% usługa na In-karcie

Usługa dla In-karty, dająca 50% zniżki na bilety jednorazowe i powrotne, oraz 25% na bilety odcinkowe. Także w wariantach na 1,2 lub 3 lata i ze zróżnicowaną ceną dla dorosłych i młodzieży.

Kilometricka Banka (KMB)

Oferta polega na przedpłaceniu 2000 km i sukcesywnym ich wykorzystywaniu. Fizycznie ma postać zeszyciku, który kupujemy za 2 200 Kč i możemy za to przejechać w sumie 2 000 km na sieci ČD. Zeszycik ważny jest przez 6 miesięcy we wszystkich pociągach ČD, w pierwszej i drugiej klasie. Na jedną KMB może podróżować do 3 osób (za każdą dokonuje się osobnego odpisu). W tymże zeszyciku przed rozpoczęciem jazdy wpisujemy sobie trasę, wchodzimy do pociągu, a konduktor przeliczy trasę i odliczy nam odpowiednią ilość kilometrów. Odpowiednią, ponieważ ilość odpisanych kilometrów zależy od tego kto podróżuje i jaką klasą podróżuje.

Podróżuje 2. klasa 1. klasa
przelicznik odpis min. odpis max. przelicznik odpis min. odpis max.
15+ 1 100 400 km 1,5 150 km 600 km
-15 0,5 50 km 200 km 0,75 75 km 300 km
pies 0,5 50 km 200 km 0,5 50 km 200 km

Ilość odpisanych kilometrów to rzeczywista odległość przemnożona przez przelicznik, z zachowaniem minimalnego i maksymalnego odpisu. I tak na przykład: jeśli jedzie 1 osoba, 2. klasą na odległość:

  • 1-99 km, to odpisze się mu 100 km,
  • 100-400 km, to odpisze się mu rzeczywistą ilość kilometrów,
  • 401 i więcej km, to odpisze się mu tylko te 400 km.
  • Odpis kilometrów jest przemnażany przez ilość osób, przy czym minimalny/maksymalny odpis dotyczy każdej z nich.

Podobnie w pozostałych przypadkach. Można też odbyć część podróży pierwszą klasą, a część drugą. Tak wygląda pusty zeszycik.

Posiadacz wypełnia tylko lewą stronę (trasę, datę, liczbę osób i klasę), konduktor odpisuje kilometry. Za samowolny odpis kilometrów jest kara - strata aż 600 km!
Dodatkowo, miejscowość wyjściowa nie może być jednocześnie docelową. To oznacza, że nie możemy robić "kółeczek" w stylu Praha-Holešovice - Praha hl.n. przez całe Czechy na jednym bilecie. Można oczywiście napisać Praha-Holešovice - ostatnia_stacja_przed_Pragą i na pozostały odcinek dokupić za parę koron zwykły bilet, ale to już inna sprawa.

Zamieszczam też parę przykładów wypełnionej KMB:

Kiedyś KMB była świetną ofertą dla często podróżujących ludzi, ale z roku na rok oferta jest coraz słabsza. Jej dużym plusem pozostaje elastyczność - wsiadamy do pociągu kiedy chcemy, bilet wypisujemy sami.

Do spisu treści

8. Normalne bilety międzynarodowe

Jeśli komuś nie chce się kombinować lub z innych względów nie może odmówić sobie przyjemnośc kupna biletu międzynarodowego, to powinien wiedzieć o zniżce 40% w porównaniu z normalną taryfą, która udzielana jest przy zakupie biletu powrotnego między Polską a Republiką Czeską.

Przykładowe ceny za międzynarodowy bilet powrotny do Pragi (2. klasa), otrzymane od informacji PKP Intercity w dniu 15.12.2010

  • Wrocław - Praga przez Międzylesie 49,6 euro (~226 zł),
  • Wrocław - Praga przez Katowice 86,2 euro (~393 zł),
  • Kraków - Praga przez Katowice78,6 euro (~359 zł)
  • Warszawa - Praga 92,2 euro (~421 zł), jeżeli poc. EC plus miejscówka za 3 euro.

Bilet jest ważny 1 miesiąc, a ceny już uwzględniają zniżkę i są przeliczane wg kolejowego kursu euro, który 01.12.2011 wynosił 4,57 zł za 1 euro.

Należy sprawdzić oferty specjalne PKP IC w komunikacji międzynarodowej.
Przykładowe ceny (pula miejsc ograniczona - podobnie jak w tanich liniach lotniczych). Warszawa - Praga 24 lub 29 euro, Warszawa - Budapeszt/Wiedeń 29 euro. Czechy co prawda nie zaanektowały Budapesztu i Wiednia, ale pociągi jadą tranzytem przez terytorium tego kraju i czasem, jadąc do miasta na trasie takiego pociągu, będzie się opłacać kupić bilet do Budapesztu czy Wiednia właśnie.

Jadąc przez Międzylesie, warto sprawdzić ofertę Przewozów Regionalnych RegioSpecjal Czechy.

Do spisu treści

9. Przewóz rowerów

Przez granicę

W pociągach Przewozów Regionalnych, polskie bilety na przewóz rowerów ważne są do pierwszej stacji granicznej na odcinku kolei sąsiedzkiej w pociągach przygranicznych uruchamianych przez Przewozy Regionalne i Koleje Czeskie przez przejścia graniczne Bohumin i Lichkov oraz do stacji Harrachov i Kralovec. Ponadto, na podstawie biletu na przewóz roweru ze zryczałtowaną opłatą 10 zł (bez określonej relacji) zakupionego do „Biletu turystycznego + Czechy+ lub „Czechy+” można przewozić rower na wybranych odcinkach w Czechach w 2 klasie pociągów Kolei Czeskich i GW Train Regio (dawny Viamont).

W czeskich pociągach

Rowery w Czechach przewozimy na dwa sposoby:

  • jako spoluzavazadlo - czyli po prostu jest pod naszą opieką,
  • w wagonie bagażowym (úschovna během přepravy) - przekazujemy go obsłudze pociągu

W niektórych pociągach rezerwacja miejsca na rower jest obowiązkowa. Patrz oznaczenia poniżej.

Oznaczenia w rozkładach papierowych i internetowych:

  • przewóz pod opieką podróżnego
  • przewóz pod opieką podróżnego z możliwością rezerwacji miejsca,
  • przewóz pod opieką podróżnego z koniecznością rezerwacji miejsca,
  • w wagonie bagażowym (úschovna během přepravy)
  • w wagonie bagażowym z możliwością rezerwacji miejsca,
  • wagonie bagażowym z koniecznością rezerwacji miejsca.

Tabela opłat za przewóz roweru:

Rodzaj Pilnujemy
sami
W wagonie
bagażowym
Rower (opłata zależy od odległości) 25-75 Kč dodatkowo 10 Kč
za każdy pociąg

Wypożyczalnie rowerów na stacjach - ČDBike

Są to sezonowe wypożyczalnie rowerów działające na normalnych, komercyjnych zasadach. Jednak oferta ta jest z kilku względów ciekawsza, ponieważ rower wypożyczony tamże:

  • na wybranych trasach kolejowych przewozimy za darmo,
  • możemy zwrócić rower w innej stacji niż go wypożyczyliśmy,
  • no i do tego odpada problem przewozu własnego roweru na miejsce.

Rower można uprzednio zarezerwować e-mailem lub telefonicznie. Wszystkie szczegóły (m.in. wykaz stacji, na których można wypożyczyć rower i gdzie go zwrócić, ceny) na www.cd.cz.

Co trzeba zrobić, aby wypożyczyć rower?

  • wziąć ze sobą dwa dowody toższamości,
  • podpisać umowę na wynajem,
  • zapłacić zwrotną zaliczkę,
  • zapłacić za wypożyczenie.
    Ceny za wypożyczenie różnią się w zależności od regionu (przykładowo: wypożyczenie 150-200 Kč za dzień, kaucja 500-1000 Kč).

Przewóz psa

Dopłata za przewóz psa wynosi min. 15 , maksymalnie 50 (zależy od odległości).

Do spisu treści

10. Kalkulacja kosztów przejazdów kombinowanych

Wyliczenie kosztów przejazdu przy przejazdach pociągami spółki Przewozy Regionalne

Przedstawiony poniżej algorytm jest słuszny dla biletów jednorazowych. Trzeba rozważyć użycie ofert sieciowych typu bilet turystyczny, SONE+ itp. - a one często mogą się opłacać, ponadto umożliwiają przejazd przez granicę bez dodatkowych opłat.

  1. Zorientuj się, ile będzie Cię kosztował bilet do ostatniej stacji po polskiej stronie granicy (Międzylesie, Zebrzydowice, Chałupki), z uwzględnieniem wszystkich przysługujących zniżek czy ofert typu "Ty i raz, dwa trzy",
  2. Dolicz do tego 8 zł lub 60 Kč za przejściówkę, którą zakupisz u konduktora. Nie jest pobierana dopłata za wydanie takiej przejściówki.
  3. Do tego koszt przejazdu w Czechach + ew. 40 Kč za wypisanie biletu (jeśli nie uda się wyskoczyć na czeskiej stacji).

Bilety z Czech do Polski liczymy na analogicznej zasadzie, ew. doliczając 5 zł za wypisanie biletu w pociągu, jeśli pierwsza stacja po polskiej stronie granicy posiada czynną kasę.
Międzylesie i Lichkov nie posiadają czynnych kas.

Bilet czeski kupujemy od razu do stacji docelowej, niezależnie od ilości przesiadek.

Wyliczenie kosztów przejazdu przy przejazdach pociągami spółki PKP Intercity

Jak wyżej, z tym że formalnie przejściówki w tych pociągach nie obowiązują. Można za to kupić bilet międzynarodowy na przejazd "tam i z powrotem" w cenie ok. 25 zł (powrotny, ważny 30 dni).

Zanim jednak kupisz taki bilet, przeczytaj wyjaśnienie o przejściówkach w pociągach tego przewoźnika i sam zdecyduj, co robić.

Do spisu treści

11. Przykłady połączeń

Podane ceny należy traktować orientacyjnie, pochodzą z 2011/2012 roku. Cenniki się zmieniają szybciej, niż aktualizuję Poradnik. Aktualne ceny można sprawdzić na stronach przewoźników, a czeskie na www.jizdenka.cz.

Wrocław - Praga przez Międzylesie

Nie ma bezpośredniego pociągu, ale przez granicę jeździ kilka pociągów REGIO Przewozów Regionalnych, w tym bezpośrednie pociągi Wrocław - Ústí nad Orlicí/Pardubice.

Wyszukujemy połączenie do Pragi przez Międzylesie. Nie należy się bać szybkich przesiadek - w Czechach to się zawsze udaje! Najtańszy bilet międzynarodowy Wrocław - Praga i z powrotem, już po uwzględnieniu 40% zniżki relacyjnej, kosztuje ok. 50 euro. Zakładamy, że 10 Kč=1,70 zł. W Lichkovie i Międzylesiu nie ma kasy, nie pobiera się dopłat za wystawienie biletu w pociągu. Tabela podaje cenę za podróż tam i z powrotem, dla 1 osoby, przy wybranych założeniach.

Rodzaj Wrocław -
Międzylesie
Międzylesie -
Lichkov*)
Lichkov -
Praga
Suma
(1 os/T i P)
Jedzie 1 osoba, 51% w Polsce, bez zniżek w Czechach 2x10,63 zł =
21,26 zł
2x30 Kč
(10,20 zł)
2 x 247 = 494 Kč
(~84 zł)
~116 zł
Jadą 2 osoby, 51% w Polsce, zniżka grupowa w Czechach 2x10,63 zł =
21,26 zł
2x30 Kč
(10,20 zł)
2 x 197 = 394 Kč
(~67 zł)
~98 zł
Jadą 3 osoby, 51% w Polsce, zniżka grupowa w Czechach 2x10,63 zł =
21,26 zł
2x30 Kč
(10,20 zł)
2 x 173 = 346 Kč
(~59 zł)
~90 zł
Jadą 2 osoby, "Ty i raz, dwa trzy" w Polsce, zniżka grupowa w Czechach 2x18,37 zł =
36,74 zł
2x30 Kč
(10,20 zł)
2 x 197 = 394 Kč
(~67 zł)
~114 zł

Z Pragi do Wrocławia postępowanie analogiczne - kupujemy bilet do Lichkova, przez granicę już mamy, a do Wrocławia - od polskiego konduktora. Jeśli pociąg, którym jedziemy w Czechach, obsługiwany jest przez sklep internetowy, bilet można kupić jeszcze przed wyjazdem, z niewielką zniżką oferowaną przy zakupach online.

Jadąc do miejsca innego niż Praga, cenę na terenie Czech można znaleźć wyszukując dane połączenie na wyszukiwarce. System poda trzy ceny: normalną, zniżkę 50% (IN50% lub trzecia/kolejna osoba w grupie) i 25% (IN25%). Cenę z innymi zniżkami przeliczyć można na http://www.jizdenka.cz/.

Weekend w Pradze dla dwóch osób z użyciem "Biletu turystycznego+Czechy"

Kupujemy "Bilet turystyczny+Czechy" w wersji na pociągi REGIO. Startujemy w sobotę skoro świt z Wrocławia pociągiem REGIO do Ústí nad Orlicí (rozkład pokazuje przesiadkę w Kłodzku, ale naprawdę to jeden i ten sam pociąg). Tam kupujemy bilet powrotny Pardubice hl.n. - Praha, który ze zniżką grupową i powrotną kosztuje 426 Kč i łapiemy dowolny pociąg do Pragi. W niedzielę łapiemy dowolny pociąg do Usti nad Orlici, skąd pociągiem REGIO jedziemy przez Kłodzko do Wrocławia.

Podróż trwa nieco dłużej i ma więcej przesiadek niż pociągiem Wrocław - Pardubice, ale za to kosztuje tylko 55 zł + 213 Kč = 91 zł za osobę w obydwie strony i każdy się na tę ofertę "łapie", niezależnie od wieku/uprawnień do ulg ustawowych.

Wrocław Główny - Praga (kombinacja pociągi + autobus, przez Niemcy)

Jedziemy pociągiem Przewozów Regionalnych do Drezna. W Gorlitz łapiemy pociąg do Zittau, a następnie - Zittau- Liberec. W kasie we Wrocławiu kupujemy 2 bilety:

  • Wrocław - Bolesławiec (26 zł - normalny)
  • bilet Euro-Nysa (25 zł).

Na Euro-Nysa pokonujemy odcinek Bolesławiec - Goerlitz - Zittau - Liberec. W Libercu należy przejść na dworzec autobusowy (5 min.) - po wyjściu z dworca w lewo, przejść koło przystanku tramwajowego i przejściem pomiędzy budynkami w dół. Tam złapać autobus Student Agency (jeździ o pełnych godzinach, czasem częściej) do Pragi na Černý most (stacja metra "B"). Autobus zatrzymuje się dokładnie przy wejściu do metra i jedzie 1h05. Bilet kosztuje 90 Kč, można go kupić u kierowcy w miarę wolnych miejsc, a także przez Internet opłacając kartą. W sumie przejazd kosztuje: 51 zł + 90 Kč = 66 zł za podróż w jedną stronę.

Wariant ten był dość ciekawy przy braku bezpośrednich połączeń. Pozostawiam na stronie jako ciekawostkę, bo podróż czasowo wychodzi nawet atrakcyjnie.

Do spisu treści

12. Oznaczenia na rozkładach

Bardzo istotne jest też, aby uważnie czytać wszystkie oznaczenia na rozkładach. Pozwoli to uniknąć nieporozumień i wielogodzinnego wyczekiwania na dworcu/przystanku na pociąg/autobus, który i tak nie przyjedzie. Najczęściej spotykanymi oznaczeniami są:

- kursuje tylko w dni robocze,
- w dni świąteczne (pamiętać trzeba, że nie wszystkie nasze święta obchodzi się w Czechach i odwrotnie!),
,, itp. - dni tygodnia (1 - poniedziałek, 2 - wtorek...),
- przystanek osobowy, nie ma kasy biletowej,
- pociąg nie czeka na danej stacji na żadne skomunikowanie.

przystanek na żądanie (tego u nas nie ma!).
Aby wysiąść, należy nacisnąć przycisk na żądanie lub zgłosić konduktorowi. Aby wsiąść, należy tak się ustawić na peronie, aby być widocznym dla obsługi pociągu.

specyficzny sposób odprawy podróżnych (tego u nas nie ma!)
W pociągach oznaczonych tym symbolem (są to zwykle kursy na lokalnych liniach) nie ma konduktora. W pociągach są za to kasowniki, jak w tramwajach. Bilet można kupić w kasie (jeśli jest), w automacie na stacji (część takich pociągów również je posiada) lub w ostateczności u maszynisty. Po wejściu do pociągu należy bilet skasować. Biletów sieciowych (SONE+, itp.) nie kasuje się. Kontrole w tym rodzaju pociągów prowadzi się wyrywkowo.

Dni świąteczne w Czechach - 2014 rok: 1 I; 21 IV; 1 V, 8 V; 5,6 VII; 28 IX; 28 X; 17 XI.

Do spisu treści

13. Słowniczek podstawowych pojęć

  • vlak - pociag
    osobní vlak - poc. osobowy, spěšný vlak - poc. przyspieszony, rychlík - poc. pospieszny
  • pokladna - kasa
  • čekárna - poczekalnia
  • směr - kierunek
  • jízdenka - bilet
    zpáteční jízdenka - bilet w dwie strony, jednoduchá j. - w jedną stronę
  • nádraží - dworzec
    hlavní nádraží (hl. n.) - dworzec główny, autobusové nádraží - dworzec autobusowy
  • nástupiště - peron
  • vydej jízdenek ve vlaku - sprzedaż biletów w pociągu
  • zastávka na znamení - przystanek na żądanie
  • tlačitko - przycisk
  • sleva - zniżka, sleva pro skupiny - zniżka grupowa

Podstawowe rozmówki: http://www.czeski.slowka.pl/

Do spisu treści

14. Knajpy dworcowe

Nieodłączny element czeskiego krajobrazu kolejowego, coś, co było częścią owego kolejowego krajobrazu i u nas, ale bezpowrotnie zniknęło wiele lat temu. Tutaj cały czas się trzyma, i to nieźle. Na większości dworców można natknąć się na jakąś kameralną (mowa o małych stacjach) knajpkę, gdzie można coś zjeść ciepłego (często tylko w porze obiadowej, czyli 11-14), no i oczywiście napić się któregoś z wielu znakomitych gatunków czeskiego piwa w oczekiwaniu na kolejny pociąg. A jak nie na dworcu, to zaraz obok niego. Knajpy dworcowe zwykle nie podlegają regułom ekonomii kapitalistycznej i można natknąć się na takie ewenementy, jak np. restauracyjka czynna cztery dni w tygodniu od 10.00 do 15.30... Co wrażliwszym mogą one nie przypaść do gustu, są to bowiem często miejsca, gdzie siedzą postacie rodem z Hrabala, dym papierosowy ściele się gęsto, firanki są w kolorze ecru, a na stole obrus+szyba+sztuczny kwiatek... Ale nie ma się co obawiać, to tylko pozorna mordownia, włos nam z głowy nie spadnie. No, a jeśli ktoś już pokocha tę niepowtarzalną atmosferę czeskiej knajpy dworcowej, to zapewniam, że będzie tam wracał tak często, jak to tylko możliwe. Tak jak ja to czynię już ładnych kilkanaście lat (dziękuję panie Piotrze!). Bardzo ciekawych knajp dworcowych uświadczymy wiele i prawie wszędzie. Krótki wybór z moich ulubionych, alfabetycznie: Čerčany, Česká Lípa hl.n., Hanušovice, Lichkov*, Lipová-Lazně, Mladá Boleslav hl.n., Náchod, Nové Město n.Metují, Nymburk hl.n., Trutnov hl.n., Oldřichov v Hájích*, Rakovník, Strakonice, Ústí n.Orlicí, Zdice, Železná Ruda Město, Železný Brod, Žihle. Gwiazdką oznaczyłem przydworcowe, maks. 100-200 m. od stacji).

Lista knajp dworcowych: http://nadrazky.wz.cz/ (oraz inne strony, ale żadna nie stanowi kompletnego "kompedium" knajpianej wiedzy).

Do spisu treści

15. Praga - komunikacja miejska

PID - Pražská integrovaná doprava

System komunikacji miejskiej w Pradze jest zintegrowany, to znaczy że na jeden bilet możemy jeździć czymkolwiek, włączając w to pociągi. Miasto i tereny wokół niego podzielone są na strefy. Ścisłe centrum to strefa P, pozostała część miasta to strefa 0, strefa na granicy miasta to B, a dalsze obejmują już okoliczne miejscowości. Tutaj zajmę się głównie transportem w mieście, czyli strefach P+0+B (liczone jako cztery strefy taryfowe!). Strefy są uwidocznione na rozkładach jazdy autobusów, wyświetlają się także wewnątrz środka transportu.

Jeśli nie chcemy zagłębiać się w strefy i po prostu poruszać się po Pradze, najwygodniej korzystać z biletu 90-minutowego za 32 Kč lub z któregoś z biletów dobowych/wielodniowych (24h, 72h).

Główną "osią" praskiego transportu są trzy linie metra (zielone - A, żółte - B, czerwone - C), które jeżdżą od 5.00 do 24.00 (o północy odjeżdżają z końcowych stacji ostatnie pociągi). Metro jeździ w interwale 2-4 min. w szczycie i 4-10 min. poza nim, najczęściej jeździ C. Linie tramwajowe i autobusowe są tak poprowadzone, aby można się było na nie wygodnie przesiąść z metra, a jeżdżą w dzień od 4.30 do 0.15. Komunikację nocną zapewniają tramwaje (interwał pół godziny) i autobusy (pół godziny lub godzina). Centralnym punktem przesiadkowym w nocy jest przystanek tramwajowy Lazarská.

Dodatkową atrakcją jest, również włączona do zintegrowanego systemu, kolejka linowo-terenowa na wzgórze Petřín. Przesiąść się na nią można, jadąc do tramwajem do przystanku Újezd. Z pośredniej stacji (Nebozízek) niepowtarzalny widok na Pragę. Na Petřínie (dodatkowo płatna) wieża widokowa. Wagoniki jeżdżą od 9.00 do 23.30 co 10 minut, poza sezonem co 15 minut.

Po mieście naprawdę nie warto poruszać się samochodem, szkoda czasu i nerwów, komunikacja miejska działa świetnie. Dla posiadaczy samochodów przygotowano przy niektórych stacjach metra parkingi systemu P+R (Park+Ride), gdzie można zostawić za szalenie atrakcyjną cenę samochód i jechać dalej komunikacją publiczną.

Taryfa

Bilet za 32 Kč (základní jízdenka) to podstawowy środek płatności za transport. Obejmuje trzy strefy (P+0+B), ważny jest przez 90 min. od momentu skasowania na wszystkie środki transportu (kolejkę linową też). Bilet kasujemy tylko raz, w pierwszym środku transportu lub przy wejściu do metra i od tego momentu jest on ważny przez 90 min. Taki bilet można też kupić SMS-em, niestety tylko z kart SIM operatorów czeskich.

Bilet za 24 Kč (krátkodobá jízdenka) jest ważna przez 30 minut, również umożliwia przesiadki i jest ważna we wszystkich środkach transportu.

Nadal interesującą alternatywą dla biletów jednorazowych są bilety czasowe, dostępne w wariantach:

  • jednodniowe (24h, 110 Kč),
  • trzydniowe (72h, 310 Kč),

Dzieci do lat 10 jeżdżą za darmo, przy czym dziecko w wieku 6-10 lat musi posiadać dokument stwierdzający wiek.

Bilety można kupić w kioskach i licznych automatach (tylko te podstawowe, do 24-godzinnego), czasowe dostępne są m.in. na niektórych stacjach metra.

Przewóz bagażu

Bilety czasowe (czyli od 24-godzinnego wzwyż) uprawniają do bezpłatnego przewozu 1 sztuki bagażu. Poza tymi przypadkami bagaż podlega opłacie biletem za 13 Kč. Ważny jest tak długo, jak podstawowy bilet posiadany przez podróżnego, jednak nie dłużej niż 240 min.
Rowery można przewozić bezpłatnie w metrze, na promach oraz na wybranych liniach tramwajowych w określonym czasie.

Dalsze informacje, w tym rozkłady jazdy, mapki itp. - http://www.dpp.cz/, również po angielsku i niemiecku.

Do spisu treści

16. Pytania?

Mam nadzieję, że dzięki tej stronie udało się co nieco zaoszczędzić, a ponadto przekonać Was, że podróżowanie komunikacją publiczną w Czechach nie musi być wcale drogie, niewygodne i bezsensowne, do czego systematycznie jesteśmy przyzwyczajani w kraju.

Jeśli uznasz, że na pewno nie ma tu odpowiedzi na Twoje pytanie, napisz, a ja postaram się odpowiedzieć. Pytania typu "Ile kosztuje podróż do..." ignoruję - wszystko już opisałem. Ponadto, po to przedstawiam różne ofery, żeby każdy po przeczytaniu i minimalnym wytężeniu umysłu sam sobie coś wybrał. Generalnie ignoruję maile od osób które chciałby mieć wszystko podane na tacy i nie zadały sobie minimalnego wysiłku przeczytania tej strony i zastanowienia się trochę.

Pytać można również na forum o tematyce czeskiej.

Czekam także na uwagi i sprostowania odnośnie treści tej strony. Jestem w stanie pomóc w problemach dotyczących komunikacji wewnętrznej w Czechach oraz na pograniczu Polska-Czechy, natomiast nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytania dotyczące Słowacji oraz innych krajów graniczących z Czechami, ponieważ mam w tych względach zbyt małe doświadczenie, aby cokolwiek doradzać.

Strona tworzona jest od wielu lat na podstawie własnych, wieloletnich doświadczeń, jednak choć nadal jeżdżę do Czech dość często, to nie mogę gwarantować aktualności prezentowanych tu danych. Przeczytaj wyłączenie odpowiedzialności oraz zasady udostępniania strony.

osób czytało Poradnik od 30.07.2007 r.

Do spisu treści