Stacja Jelenia Góra

(niem. Hirschberg)

powiat grodzki Jelenia Góra (DJM)

Stacja powstała w 1866 roku, po doprowadzeniu z Rybnicy pierwszego odcinka Śląskiej Kolei Górskiej. Odcinek ten otwarto 20 sierpnia 1866 roku. Linia została następnie przedłużona do Dzietrzychowa (obecnie Wałbrzych Główny) 15 sierpnia 1867 roku. Odległość z Wrocławia 125,809 km.

Później stacja ta rozrosła się w spory węzeł gdy wybudowano linie z Kamiennej Góry przez Kowary (39,987 km), do Jakuszyc (0,000 km) i do Zebrzydowej przez Lwówek (0,000 km).

Obecnie jest to duża stacja kolejowa, rozbudowana wzdłuż linii do Wałbrzycha, co jest uwarunkowane położeniem stacji względem miasta.

[widok ogólny] Widok ogólny stacji — wiosna 1999 roku. [widok ogólny] Ten sam widok, ale w zimie (23.02.2001)
[budynek] Tak budynek stacji wyglądał niegdyś. Widokówka ze zbiorów pana M. Kasprowicza. [budynek] A tak wygląda on obecnie (12.05.2000).
[widokówka] Widok stacji według starej widokówki.
[obrotnica] Przy peronie z którego odjeżdżają pociągi do Szklarskiej Poręby zamontowano niegdyś taką fikuśną obrotnicę. Służyła ona wówczas do skrócenia peronu podczas objeżdżania składu przez tendrzak. Dziś już nie jest czynna, a tor w kierunku bocznym jest częściowo rozebrany (11.12.2000). [wieże wodne] Z boku stacji stoją dwie duże wieże wodne, a przed nimi parowóz wąskotorowy „Ryś” (20.03.2001).

Na stacji w Jeleniej Górze można zobaczyć sporo różnego taboru (wiosną 2000 roku przybyły tu dwa EM10) między innymi dwa parowozy ustawione jako pomniki. Jeden to TKt48–58 — kiedyś widać go było z pociągu. Teraz przestawiony w inne miejsce jest trudno dostrzegalny z pociągu, chyba lepiej z ulicy Krakowskiej. Drugi to jakiś parowóz wąskotorowy ustawiony przed modelarnią Muzeum Kolejnictwa z Warszawy. Ten można tylko obejrzeć idąc ulicą Krakowską. I na pewno w okolicach Jeleniej Góry to on nie jeździł. Oba parowozy dokładniej zostały przedstawione w dziale inny tabor.

[TKt48-58] TKt48–58 z boku (maj 2000). [TKt48-58] TKt48–58 z przodu (maj 2000).
[TKt48-58] TKt48–58 — rozrząd pary (maj 2000). [TKt48-58] TKt48–58 w zimie, jeszcze na starym miejscu (23.02.2001).
Pod koniec lutego 2001 robiłem temu parowozowi jeszcze zdjęcie z przejeżdżającego obok pociągu. W kwietniu zauważyłem, że parowóz zniknął. Pozostała po nim tylko tablica z opisem i parametrami. Ta sama która była przygotowana na wystawę we Wrocławiu 1992 roku. W styczniu 2002 roku zauważyłem go tu znowu, ale stoi w innym miejscu.

[parowóz Ryś] Parowóz „Ryś” (maj 2000).

[parowóz Ryś] Jeszcze raz parowóz „Ryś” — tym razem po wycięciu krzewów (20.03.2001).
[EM10] EM10–001 i EM10–002 na torach Jeleniej Góry (12.05.2000). [SU42] SU42–520 i SM42 o niezapisanym numerze suną po torach st. Jelenia Góra (maj 2000).
[EN71] Do Jeleniej Góry powrócił EN71–34 obsługujący linię do Szklarskiej Poręby, ale w jakim stanie? (11.12.2000).

[EU07] Wyjazd z Jeleniej Góry na zachód. EU07–304 odjechał z pociągiem osobowym do Węglińca (20.03.2001).

Jeszcze jedno zdjęcie z tej stacji można również obejrzeć w Internetowym Przewodniku po Polsce „Teraz… TWOJA KOLEJ”.

Kolejne zdjęcia tej stacji można znaleść na stronie Gabriela Kowalskiego.

Literatura:

  1. Bilety ze stacji w Jeleniej Górze.

--------------------

Strona początkowa serwisu „Koleje Dolnego Śląska”