Lubawka

(niem. Liebau im Schlesien, po wojnie Lubawsk)

powiat kamiennogórski (DKQ)

Stacja wybudowana w 1869 r. w 10,148 km linii Sędzisław — Kamienna Góra — Lubawka — Trutnov, jako stacja graniczna. Budynek stacji jest drugim co do wielkości budynkiem stacyjnym na Dolnym Śląsku, po Wrocławiu Głównym. Jego kubatura wynosi .... Pierwszy budynek stacji spłonął w roku 1892. Na przełomie XIX i XX wieku wybudowano nowy budynek stacji, a w 1912 roku stacja otrzymała nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu (służące jej do tej pory). W roku 1921 do stacji doprowadzono trakcję elektryczną. Prawie dokładnie w sto lat po pierwszym pożarze, 19.09.1991 roku budynek ponownie spłonął. Od tego czasu znaczna część budynku jest nieczynna, tylko zabezpieczona przed dalszym niszczeniem.

Na stacji nadal funkcjonują urządzenia zabezpieczenia ruchu z przed blisko 100 lat. Można tu też zobaczyć bramki tracji elektrycznej, mimo iż od 1945 roku nie docierają tu już elektryczne pociągi.

Ciekawym obiektem jest również kamienny wiadukt znajdujący się przy końcu torów stacyjnych w kierunku Kamiennej Góry.

[stacja] Stacja w Lubawce od strony miasta i pomnik przed nią. Ta dwie następne stare widokówki pochodzą ze strony internetowej www.landeshut.de. [stacja od torów] Jeszcze raz stacja w Lubawce według nieco innej starej widokówki.
[stacja od torów] I jeszcze raz — trochę nietypowy — dawny widok na stację w lubawce A tu być może będzie — jak w końcu uda mi się zrobić — współczeny widok tej stacji od strony miasta.
[stacja od torów] Widok stacji od strony torów. Wyraźnie widoczne metalowe bramki będące pozostałością po dojeżdżających tu niegdyś pociągach elektrycznych. Zdjęcie zrobione jesienią 1996 roku. [stacja od peronów] Budynek i perony stacji Lubawka. Na tym zdjęciu dobrze widoczne stare, poniemieckie bramki trakcji elektrycznej. Fot. Wojciech Michalski (28.12.2000).
[perony] I jeszcze jedno zdjęcie peronów. Fot. Wojciech Michalski (28.12.2000). [okularnik] Stacja odwiedzana jest codziennie przez pociągi towarowe z Czech. Na zdjęciu „okularnik” 753–205–4 wjeżdża na stację w Lubawce. Fot. Wojciech Michalski (28.12.2000).
[SM42-060] Natomiast pociągi osobowe z Marciszowa po awarii SA102 najczęściej są ciągane przez lokomotywy SM42. Tu SM42–060. Fot. Wojciech Michalski (28.12.2000).

Literatura:

  1. Boduszek Ryszard: w skrócie (Marciszów — Lubawka), [w:] Świat kolei 9/2000, str. 5.
  2. Gaździński M.: Pożegnanie Lubawki, [w:] Świat kolei 9/2001, str. 4.
  3. Majsław J., Osiem trudnych godzin, [w:] Zadrna, dwutygodnik kamiennogórski, nr 17, 02.10.1991.
  4. Słowiński P., Drahy są gotowe, [w:] Regionalny Tygodnik Informacyjny, nr 4 (62), 24.01.2002 r.
  5. Stępnik D., Co dalej?, [w:] Zadrna, dwutygodnik kamiennogórski, nr 23 (46), 26.11.1992.

---------------------

Strona początkowa serwisu „Koleje Dolnego Śląska”