Jelenia Góra–Cieplice

(niem. Bad Warmbrunn, po wojnie Cieplice Śląskie Zdrój)

powiat grodzki Jelenia Góra (DJM)

Stacja w 5,290 km linii Jelenia Góra — Jakuszyce. Do roku 1975 nazywała się Cieplice Śląskie Zdrój. Potem zrobiono z Jeleniej Góry miasto wojewódzkie i musiała się ona szybko rozbudować :-).

[budynek] Budynek stacji w Cieplicach (13.09.1999).

[peron] Teraz już wiem, po co tyle żelastwa do jednego druta. (13.09.1999)

Z tym drutem to było tak:

Początkowo myślałem, że to jeszcze poniemieckie bramki. Jednak okazało się, że nie. Niemcy wieszali drut o metr wyżej (6,5 m), a bramki miały nieco inne (lżejsze) poprzeczki. Wystarczy popatrzeć na zdjęcia z Jakuszyc, Lubawki czy Mieroszowa. Te bramki zostały wykonane w latach osiemdziesiątych, kiedy jeszcze plany PKP były bardzo rozległe i szerokie. (Ponowną elektryfikację tej linii zakończono w 1986 roku.) Niestety już wkrótce skończyło się. Jak się ostatnio dowiedziałem z listu od pana Bernarda Rogozińskiego:

Otóż pozostałe istniejące tam tory główne zasadnicze również miały sieć, lecz po zamknięciu stacji sukcesywnie zostały jej pozbawione. Dziś wygląda to zabawnie.

Historia zamykania stacji Jelenia Góra Cieplice: 10.05.1990 były plany przebudowy urządzeń SRK — przeniesienie ich z Ogorzelca (wtedy już zamkniętego). W styczniu 1993 roku (wg pisma D4-522/57/14/95) wyłączono tory: 5, 7, 9, 13, rozjazdy: 2, 3, 8, 10, 13, 18, 19, 101. W 1993 był już gotowy telegram P7d/48/93 o zamknięciu od 01.12.1993 Jelenia Góra Sobieszów (zamiast Cieplic). Głównym powodem zamknięcia Cieplic były bardzo stare urządzenia SRK. Telegramem P7d–20/95 z dnia 02.03.1995 st. J.G. Cieplice została od dnia 06.03.1995 zamknięta. Numery telegramów dotyczą Dolnośląskiej DOKP we Wrocławiu. Historii demontażu sieci nie posiadam. Czyli cztery lata po zbudowaniu zaczęto rozbierać. :-)))

Swoją drogą kiedy przymierzałem się do tego drugiego zdjęcia spotkała mnie ciekawa przygoda. Chyba z kasy, wyskoczyła jakaś pani pytając mnie o zezwolenie na robienie zdjęć. Zdarzyło mi się to po raz pierwszy, a parę stacji już obfotografowałem. Kiedy jej wyjechałem z zarządzeniem Ministra Komunikacji z 1990 roku z miejsca dała mi spokój. Wniosek, iż niektórzy pracownicy molocha jeszcze nie znają przepisów wydanych dziewięć lat wcześniej.

[widok ogólny] Widok ogólny Cieplic. Na pierwszym planie stacja kolejowa. Widokówka wysłana z Cieplic do Świdnicy 20 czerwca 1912 roku.

--------------------

Strona początkowa serwisu „Koleje Dolnego Śląska”