Świat kolei 4/2000 str. 3

Żegnamy pociągi

Tym razem niewesołe zapowiedzi likwidacji ruchu pasażerskiego na kilkunastu odcinkach linii kolejowych (ŚK 3/2000) stały się w dniu 3 kwietnia faktem — inaczej niż miało to miejsce na początku roku, gdy z planów zawieszenia przewozów, o których informowaliśmy w pierwszym tegorocznym numerze ŚK, kolej czasowo wycofała się.

Zawieszenie przewozów pasażerskich na kilku liniach Dolnego Śląska (Mikułowa — Bogatynia; Nysa — Brzeg; Opole Kluczbork, Rokitki — Chocianów; Jelenia Góra — Karpacz) wykorzystały Zakłady Infrastruktury we Wrocławiu, Opolu i Wałbrzychu do realizacji kolejnych posunięć oszczędnościowych. Zarządzono zamknięcie dla potrzeb techniczno ruchowych niektórych stacji. I tak np. na linii Brzeg — Nysa zamknięto stację Grodków Śl. Obsługa pociągów zdawczych manewrowych (TKMS) pozostała wprawdzie bez zmian, czyli z Nysy do Chróściny Nyskiej i z Brzegu do Grodkowa, ale odcinek Chróścina — Grodków będzie całkowicie „martwy”.

Na linii Racławice Śl. — Racibórz nie zobaczymy już pociągów na odcinku Racławice Śl. — Głubczyce, a zamknięte zostaną stacje Głubczyce, Baborów oraz Pietrowice. Na linii Jelenia Góra — Karpacz zamknięto stację Mysłakowice. Będą tam kończyć bieg wszystkie pociągi towarowe. Na linii Opole — Kluczbork ruch towarowy będzie utrzymywany tylko na odcinku z Opola do Jełowej. Linie Rokitki — Chocianów i Mikułowa — Bogatynia będą nadal w całości czynne w ruchu towarowym.

W ostatni weekend marca pociągi na tych liniach nadal kursowały, jakby nic nie zapowiadało poniedziałkowego, smutnego końca. Jedynie wśród pasażerów można było wyczuć atmosferę niepokoju, a prawie w każdym ze składów spotykało się patrole Straży Ochrony Kolei. Ostatni pociąg z Brzegu do Nysy lokalni patrioci udekorowali flagami narodowymi i firmowymi PKP, natomiast skład ostatniej pary pociągów na linii do Karpacza, prowadzony lokomotywą SP42–001, został oznaczony tablicą z napisem „Ostatni pociąg relacji Jelenia Góra — Karpacz — Jelenia Góra 2.04.2000”.

Ryszard Boduszek

[na linii]

Ile linii spotka taki los? Jugowice — Walim, 1984

Fot. M. Jerczyński

Pozostałe zdjęcia poza województwem dolnośląskim.