Polskie Koleje Państwowe
Nr E1
Instrukcja o sygnalizacji
na
Polskich Kolejach Państowych
Zatwierdzona zarządzeniem Ministra Kolei
z dnia 16 grudnia 1954 r. Nr 368
Warszawa 1958
Wydawnictwa Komunikacyjne
(fragment str. 200212)
§ 35. POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE
1. Semafory świetlne z tarczą ostrzegawczą odnoszącą się do następnego semafora
1. Sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Czerwone światło w górnej części oprawy zwrócone do pociągu, w dolnej części oprawy nie ma żadnego światła
2. Sygnał S2 i jednocześnie Ot1 Wolna droga, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Zielone światło w górnej części oprawy i poniżej na prawo w dolnej części oprawy dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
3. Sygnał S2 i jednocześnie sygnał Ot2 Wolna droga, dalszy semafor wskazuje sygnał S2 Wolna droga
Dzienny i nocny
Zielone światło w górnej części oprawy i poniżej na prawo w dolnej części oprawy dwa zielone światła w linii wzoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
4. Sygnał S2 i jednocześnie sygnał Ot3 Wolna droga, dalszy semafor wskazuje sygnał S3 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością
Dzienny i nocny
Zielone światło w górnej części oprawy i poniżej na prawo w dolnej części oprawy dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo oraz pod światłem pomarańczowym jedno światło zielone umieszczone niżej niż dolne światło pomarańczowe, zwrócone do pociągu
5. Sygnał S3 i jednocześnie sygnał Ot1 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła na jednym pionie jedno w górnej, drugie w dolnej części oprawy oraz powyżej dolnego zielonego światła z prawej strony dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
6. Sygnał S3 i jednocześnie sygnał Ot2 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, dalszy semafor wskazuje sygnał S2 Wolna droga
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła na jednym pionie jedno w górnej, drugie w dolnej części oprawy oraz powyżej dolnego zielonego światła z prawej strony dwa zielone światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
7. Sygnał S3 i jednocześnie sygnał Ot3 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, dalszy semafor wskazuje sygnał S3 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła na jednym pionie jedno w górnej, drugie w dolnej części oprawy oraz powyżej dolnego zielonego światła, z prawej strony dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo oraz pod światłem pomarańczowym jedno zielone światło umieszczone niżej niż dolne światło pomarańczowe, zwrócone do pociągu
8. Sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Czerwone światło w górnej oprawie, zwrócone do pociągu, w oprawie dolnej nie ma żadnego światła
9. Sygnał S2 i jednocześnie sygnał Ot1 Wolna droga, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Zielone światło w górnej oprawie i poniżej w dolnej oprawie dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
10. Sygnał S2 i jednocześnie sygnał Ot2 Wolna droga, dalszy semafor wskazuje sygnał S2 Wolna droga
Dzienny i nocny
Zielone światło w górnej oprawie i poniżej w dolnej oprawie dwa zielone światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
11. Sygnał S3 i jednocześnie sygnał Ot1 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, dalszy semafor wskazuje sygnał S1 Stój
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła w górnej oprawie i poniżej w dolnej oprawie dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
12. Sygnał S3 i jednocześnie sygnał Ot3 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością, dalszy semafor wskazuje sygnał S3 Wolna droga ze zmniejszoną szybkością
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła w górnej oprawie i poniżej w dolnej oprawie dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie w prawo oraz pod prawym światłem pomarańczowym jedno światło zielone wyżej niż dolne światło pomarańczowe, zwrócone do pociągu
2. Tarcze ostrzegawcze trzystawne świetlne
1. Sygnał Ot1 Semafor wskazuje sygnał S1 «Stój»
Dzienny i nocny
Dwa pomarańczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo,zwrócone do pociągu
2. Sygnał Ot2 Semafor wskazuje sygnał S2 «Wolna droga»
Dzienny i nocny
Dwa zielone światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, zwrócone do pociągu
3. Sygnał Ot3 Semafor wskazuje sygnał S3 «Wolna droga ze zmniejszoną szybkością»
Dzienny i nocny
Dwa pomaranczowe światła w linii wznoszącej się ukośnie na prawo, oraz pod prawym światłem pomarańczowym jedno zielone światło umieszczone wyżej niż dolne światło pomarańczowe
UWAGA. Obrazy sygnałowe wyżej wymienionych urządzeń sygnałowych, stosowanych przejściowo, podane są w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie Instrukcji.
3. Sygnały dzwonowe
1. Sygnał Dz1 Pociąg jedzie ku końcowi linii
Pewna ustalona ilość uderzeń w dzwon, dana jeden raz.
2. Sygnał Dz2 Pociąg jedzie ku początkowi linii
Ta sama ilość uderzeń w dzwon, dana dwa razy
§ 36. PRZEPISY STOSOWANIA SEMAFORÓW ŚWIETLNYCH Z TARCZĄ OSTRZEGAWCZĄ ODNOSZĄCĄ SIĘ DO NASTĘPNEGO SEMAFORA ORAZ SYGNAŁÓW DZWONOWYCH
1. Omawiane w postanowieniach przejściowych świetlne semafory z tarczą ostrzegawczą odnoszącą się do następnego semafora oraz tarcze ostrzegawcze trzystawne świetlne mogą być stosowane przejściowo na liniach kolejowych wyłącznie na terenie DOKP Wrocław wyposażonych już w te urządzenia, do czasu ich wymiany na semafory i tarcze ostrzegawcze typu znormalizowanego.
2. Przepisy stosowania sygnałów wymienionych w ust. 1 powinny odpowiadać przepisom stosowania sygnałów zawartych w Instrukcji o sygnalizacji na Polskich Kolejach Państwowych Nr E1.
3. Sygnalizację dzwonową stosuje się przejściowo tylko na liniach kolejowych wyposażonych już w te urządzenia, do czasu ich normalnego zużycia.
4. Sygnały dzwonowe służą do porozumiewania się stacji z posterunkiem dróżników przejazdowych.
5. Sygnały dzwonowe wyrażają się ustaloną ilością uderzeń w dzwon, daną raz lub kilkakrotnie, przy czym przerwy między pojedyńczymi uderzeniami powinny wynosić 12 sekundy, a przerwy między jednym szeregiem uderzeń a drugim 45 sekund.
6. Sygnały Dz1 i Dz2 służą do zawiadomienia dróżników przejazdowych o mającym nastąpić przejściu pociągu.
7. Sygnały Dz1 i Dz2 daje dyżurny ruchu bezpośrednio przed odjazdem pociągu.